Audition CHICAGO

Audition til CHICAGO:

Vælg én af nedenstående roller i ét af eksemplerne til din audition (undtagen Hunyak).

Det er en fordel, hvis du kan spille rollen udenad.

Man skal helst gå til audition i par. Vi spiller/udtaler eventuelle øvrige roller.

Det er ikke et krav, at man skal synge til audition. De store roller er dog sangroller.

Hvis du vil synge til audition, skal du vælge en sang fra CHICAGO. Du kommer ikke til at synge en hel sang, men typisk et vers og et omkvæd.

Hvis du vil danse til audition, skal du ligeledes vælge en del af en af sangene fra CHICAGO at danse til.

Vi glæder os til at se dig til audition:-)

Den valgte auditionrolle er ikke nødvendigvis en audition til netop den rolle. Der er mange roller i stykket – også mange uden sang.

BEMÆRK PRØVEPLANEN på nagmusik.dk

Roxie Hart, Velma Kelly, Billy Flynn, Amos Hart, Matron Mama Morton, Mary Sunshine, Fred Casely, Liz, Annie, June, Katalin Hunyak, Mona, Speaker, Seargent Fogarty, Betjent (u. replikker)/Retsbetjent, Lægen, Journalist 1, Journalist 2, Journalist 3, Journalist 4, Journalist 5, Pige 1, Pige 2, Go-To-Hell Kitty, Harry (+ 2 dansere), Aaron (Hunyaks advokat), Dommer, Retssekretær, Retsbetjent (samme som betjent), Martin Harrison (anklager), Jury = mænd i koret, Mandedansere

EKSEMPEL 1

Akt 1, scene 4

VELMA:

Mama!

Se lige her, Mama. I Tribune kalder de mig “Årets Morder” – og News skriver:

“Vi mindes ikke at have set et ligeså grusomt og brutalt dobbeltmord…”

 

MAMA:

Det’ det jeg si’r, skat: Sådan noget presse, ka’ du ikke købe for penge. Men

du var go’ ved Mama – og så var Mama go’ ved dig. Jeg har talt med Flynn.

Han har sat datoen for retssagen mod dig til den 5. marts. Den 7. marts bli’r

du så frikendt – og ved du hvad Mama vil sørge for den 8. marts? Hun

sender dig på solo turne.

 

VELMA:

Jeg har altså været på mange turnéer. Hva’ taler vi om i hånden?

 

MAMA:

Jeg har talt med drengene på de dyre steder – og på grund af dine seneste –

mere sensationelle aktiviteter – ka’ jeg skaffe dig femogtyvehundred.

 

VELMA:

Femogtyve? Hold da op…Veronica og jeg tjente aldrig mere end 350…

 

MAMA:

Det var før Cicero, før Billy Flynn – og før Mama.

 

VELMA:

Mama – jeg har altid drømt om at spille på de rigtigt store steder. Big Jim

Colisimo’s. Ku’ du skaffe mig ind dér?

 

MAMA:

Hos Big Jim? Det’ sgu en anden historie. Det ville kræve endnu en

opringning.

 

VELMA:

Okay… og hva’ ville sådan en “opringning” koste?

 

MAMA:

Du ved hvor meget, jeg holder af dig. Du er en del af familien. Jeg vil gøre det

for halvtreds dollars…

 

VELMA:

Halvtreds dollars for én opringning? Hvor mange gange for du forkert nummer

Mama?

(VELMA går ud)

 

EKSEMPEL 2

Akt 1, scene 5

 

Fængslet

(Roxie kommer ind med en stol og sætter sig – i stille bøn)

 

VELMA: (Til ROXIE)

Hey! Hey, du der!

 

ROXIE:

Hvad?

 

VELMA:

Flyt dig lige fra min stol!

 

ROXIE:

Hvem i helvede tror du, du er?

 

MAMA:

Roxie – det er er Velma Kelly.

 

ROXIE:

Velma Kelly? DÉN Velma Kelly? Gud, jeg læser om dig i avisen hele tiden.

Miss Kelly, må jeg spørge dig…Dem om noget?

 

VELMA:

Hvad?

 

ROXIE:

Ham Mr. Harrison fra anklagemyndigheden sagde, at min sag var en

stensikker hængning og han ville gå efter den strengeste straf. Jeg ville

virkelig gerne ha’ et godt råd?

 

VELMA:

Hør her: Jeg giver ikke gode råd. Og jeg tager ikke imod gode råd. Jeg kender

dig ikke – og la’ det blive ved med at være sådan.

 

ROXIE:

Tusind tak…

 

VELMA:

Selv tak.

 

MAMA:

Slap af, Roxie. I denne her by er mord en del af underholdningen. Og

desuden har vi ikke hængt en kvinde her i fængslet i over syvogfyrre år. Så

syvogfyrre mod én – de hænger dig ikke…

 

VELMA:

En gang ska’ jo være den første…

 

MAMA:

Sig mig, Roxie: hva’ har du egentlig tænkt dig at sige i retten? Hva’ din

påstand?

 

ROXIE:

Jeg… tror, jeg bare vil sige sandheden.

 

VELMA:

Sige sandheden i retten? Det er virkelig dumt.

 

ROXIE:

Kære Gud, Jesus Kristus – hvad skal jeg gøre?

 

VELMA:

Lille skat, du henvender dig til de forkerte…

 

MAMA:

Forstår du, min ven – det er sådan her: Et mord er ligesom en skilsmisse. Vi

er egentlig ligeglade med hvorfor. Det handler om hva’ du påstår i

gerningsøjeblikket: midlertidig sindssyge, eller du handlede i nødværge…

 

ROXIE:

Okay? (Til VELMA) Så hva’ påstår du så?

 

VELMA:

Jeg påstår, at jeg slet ikke gjorde det.

 

ROXIE:

Hvem gjorde så?

 

VELMA:

Det ved jeg virkelig ikke. Jeg gik ud som et lys. Jeg kan ikke huske noget som

helst. Det eneste, jeg ved er, at det ikke var mig. Jeg er alt for følsom til at

gøre sådan noget, ikke også, Mama?

 

MAMA:

Det er du sat’me, Velma.

 

ROXIE:

Ka’ man påstå, at man var fuld?

 

VELMA:

Spørg din advokat.

 

ROXIE:

Jeg har ikke nogen advokat.

 

VELMA:

Okay? Ja, jeg er ked det – men som vi siger i de bedre kredse: så står du

sgu i lort til halsen, skat…

(VELMA går ud)

 

EKSEMPEL 3

Akt 2, scene 2

BILLY:

Åh, Andy. Jeg så dig slet ikke.

 

AMOS:

Amos. Jeg hedder Amos.

 

BILLY:

Det har jeg aldrig benægtet. Det var ungens navn, jeg tænkte på.

 

AMOS:

Hvilken unge?

 

BILLY:

Roxies unge. Ved du, hvornår hun har termin? I det tidlige efterår. September.

Kan du tælle? September. Det betyder du ikke kan være faderen. Men jeg

synes du skal dele cigarer ud alligevel. Jeg synes du skal være fuldkommen

ligeglad når folk… ler.

 

AMOS:

Ler? Hvorfor sku’ de le?

 

BILLY:

Fordi de kan tælle. Kan du tælle? Det tidlige efterår. Her er en kopi af Roxies

forklaring. Hun siger, hun ikke har haft ”seksuelt samkvem” med dig i fire

måneder før det her…

 

AMOS:

Det er rigtigt. Vi har ikke… haft så meget samkvem i fire måneder. Det tidlige

efterår. Øh… nej, vent nu lige.

 

BILLY:

Men det skal du bare glemme alt om. Min klient har brug for din støtte.

 

AMOS:

Men… det hænger jo ikke sammen. Jeg kan jo ikke være faderen.

 

BILLY:

Skilles? Siger du det til mig? Nej, for pokker, mand. Du vil da ikke skilles fra

hende! Bare på grund af sådan en bagatel som det her… ville du?

 

AMOS:

Jo, det kan du fandeme tro! Det er lige det, jeg vil. Jeg vil skilles. Hun vil

sikkert ikke engang lægge mærke til det.

 

BILLY:

Er du her stadig, Andy? Jeg troede du var gået.

 

AMOS:

Ja, jeg er her stadig. Tror jeg nok.

 

EKSEMPEL 4

Akt 2, scene 3

(BILLY henvender sig til ROXIE)

BILLY:

Jeg har ventet på dig i ti minutter. Det gør du ikke igen. Okay – jeg har fået

Amos til at bede om skilsmisse.

 

ROXIE:

Okay? Og hva’ så?

 

BILLY:

Nu ka’ jeg få ham i vidneskranken og få ham til at indrømme, at det hele var

en frygtelig misforståelse, fordi han stadig elsker dig. Og selvfølgelig elsker du

stadig ham, og nu vil nævningene være helt syge for at føre de to elskende

sammen igen, hvilket selvfølgelig indebærer, at du bliver frikendt. Smart, ik’?

 

ROXIE:

Smart, ik’.

 

BILLY:

Og lige en ting til…

 

ROXIE:

Og lige en ting til…

 

BILLY:

Når jeg afhører Amos i retten, så vil jeg ha’ dig til at sidde og strikke. Babytøj.

 

ROXIE:

Jeg aner ikke hvordan man strikker.

 

BILLY:

Så lær det.

 

ROXIE:

Helt ærligt. Jeg er simpelthen så træt af, at alle bare behandler mig som en

smådum, ordinær forbryder.

 

BILLY:

Du ER en smådum, ordinær forbyder.

 

ROXIE:

Det er sgu da bedre end at være en fedtet svindler-advokat…!

 

BILLY:

Som tilfældigvis prøver på at redde din røv!

 

ROXIE:

Som stjæler med arme og ben hva’ han ka’ komme i nærheden af…

 

BILLY:

Du har måske mere lyst til at møde op i retten UDEN mig, hva’?

 

ROXIE:

Uden problemer. Bare læs aviserne, kammerat. Folk, de elsker mig.

 

BILLY:

Tænk dig om. De ville elske dig endnu mere, hvis du blev hængt. Ved du

hvorfor? Det ville sælge flere aviser.

 

ROXIE:

Du er fyret.

 

BILLY:

Jeg siger op.

 

ROXIE:

Enhver advokat ville dø for at ta’ min sag!

 

BILLY:

Du TROR, du er en berømthed, lille skat. Om fjorten dage aner ingen hvem

du er. Sådan er Chicago.

 

ROXIE:

Ja? Vi får se!

 

HUNYAK:

Nej, nej, nej.

 

ROXIE:

Og jeg ska’ ha’ mine femtusinde tilbage!

 

HUNYAK:

Nej. Nej. Nej.

 

 

Copyright © · Alle rettigheder forbeholdes · Nærum Gymnasium Musik · Nærum Gymnasium

Nærum Gymnasium Musik · 2012 - 2017